Forum http://hiphopepicentrum.fora.pl

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

produkcja - część 2 - Software

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum http://hiphopepicentrum.fora.pl Strona Główna -> Oldskul / Artykuły
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tendragon
Administrator



Dołączył: 04 Sie 2005
Posty: 1881
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Polska "B"

PostWysłany: Pon 19:51, 29 Sie 2005    Temat postu: produkcja - część 2 - Software

Gdy już Kupimy swój komputer musimy zaopatrzyć go w oprogramowanie inaczej bedzie bezużyteczny w tworzeniu muzyki... dopiero po zainstalowaniu oprogramowanie komputer stanie sie intrumentem muzycznym i dobrze jak bedziecie tak do niego podchodzić

Zatem, głównym typem oprogramowania muzycznego są tak zwane sekwencery, czyli programy w których układamy po kolei dźwięki jak sama nazwa wskazuje. z góry mówie że programy typu e jay czy music maker można sobie wsadzić z różnych powodów w ...

zatem do sekwencerów zaliczamy:

FL Studio
Acid Pro
Cubase SX


Poza Tym istnieją jeszcze probramy do edycji dżwięku, są to:

Sound Forge
Cool Edit
Wave Lab

wypadało by przybliżyć trochę obsłógę tych programów i tu apel innych forumowiczów siedzących w temacie np zasada Smile walnij coś o Kwasie Smile


FL Studio Czyli Fruity Loops ... Obecnie najnowsza wrsja to 5.02 nigdy jej na oczy nie widziałem ... a ma niedługo podobno wyjść wersja 6.0 ...po co....a no po to żeby dać zarobić producentom RAMU Smile


Toutorial ten ściągnąłem jakis czas temu z internetu ( bardzo jakiś) ale działa nadal więc czemu miałbym wkłądać w napisanie go własne siły skoro i tak bym napisał podobnie. To mój protest przeciwko wtórnej twórczości Wink


Zajmijmy się samym FruityLoops. Opisywał będę na bazie wersji 3.5.6.



Gdy uruchomimy program to oczom naszym ukaże się ekran FL. Na wstępie dodam i iż mamy możliwość zmiany skór (skins). Jednak są to zabiegi kosmetyczne i nie wpływają na pracę programu.

Ale dobra. Koniec trucia. Przechodzimy do konkretów.



Pierwsze okienko konfiguracyjne (Menu) składa się z następujących zakładek.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

FILE

EDIT

CHANNELS

VIEW

OPTIONS

TOOLS

HELP

Zajmijmy się opisem poszczególnych poleceń.

Zakładka FILE

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


NEW - Nowy utwór

Open - Otwiera zapisany utowek na dysku

DrumKits - Tutaj mamy możliwość dodania do naszego utworu dźwięków perkusyjnych. Po wybraniu odpowiedniego przez nas typu perkusyjnego, poszczególne instrumenty zostają dodane.

Save - zapisywanie

Save as... - zapisywanie z określoną przez nas nazwą

Save new version - ta opcja dodyczy nowych wersji FL które zapisują już wszystkie użyte sample w jeden plik.

UWAGA Poleceniem Save as i zapisaniem pliku z rozszerzeniem .flp nie zapiszemy użytych przez nas sampli. Zapisana zostanie tylko zawartość sekwensera i ustawienia efektów.

IMPORT - tutaj mamy możliwość importowania naszego pliku np.: pliku midi.

EXPORT - tutaj mamy wiele możliwości. Możemy zapisać nasz plik jako zipped loop czyli zapisuje nasz utworek ze wszystkimi samplami jakie mamy użyte w naszym utworku. Opcja zalecana. Możemy zapisać nasz plik jako gotowy plik wave lub jako mp3.

EXIT - wiadomo - wyjście

I na dole - historia ostatnich używanych przez nas plików.



Zakładka EDIT

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Undo - cofnięcie ostatniej operacji

Cut - wytnij

Copy - kopiuj

Paste - wklej

Copy whole pattern - ta opcja powoduje kopiowanie wszystkich kanałów w naszym paternie

Shift left - przesunięcie nut w lewo (działa tylko w step mode)

Shift right - przesunięcie nut w prawo (działa tylko w step mode)

Randomize ... Humanize ... - Cóż, są to opcje niepotrzebne przynajmniej dla mnie. Powodują automatyczne wybieranie rytmów i melodii. Niestety tworzenie rytmów i melodii jest tak chaotyczne, że znaczna większość z Was nie będzie w ogóle z tego korzystać. Po prostu taki bajer.

Send to piano roll - przenosi nuty zapisane w step mode do piano roll.



W dalszych częściach wyjaśnię dokładniej zasadę działania niektórych opcji.



Zakładka Channels

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Add one - dodajemy instrument

Clone selected - klonujemy nasz instrument. Dobra opcja dlatego iż klonuje nam instrument ze wszystkimi ustawieniami. Klonuje i ustawia poniżej naszego instrumentu. Nazywając go xxx #2 gdzie xxx to nazwa instrumentu a #2 kolejna liczba instrumentu.

Delete selected - kasowanie instrumentu z patternu.

Move selected up - przenoszenie instrumentu w patternie o jeden do góry

ove selected down - przenoszenie instrumentu w patternie o jeden w dół.

Group selected - tworzenie grupy. jest to dobre jeśli mamy ustawione dużo instrumentów i zaczynamy się już nieco gubić.

Zip selected - Pakowanie kanału i ukrywanie go. Jest to dobre o tyle iż gdy mamy wykonany już kanał i nie będziemy go modyfikować to możemy go spakować. Wówczas kanał zamieni się na mały przycisk Zwiększa się przez to przejrzystość.

Unzip all - rozpakowanie wszystkich spakowanych wcześniej kanałów

WIĘKSZOŚĆ Z OPCJI ZAKŁADKI CHANNELS JEST DOSTĘPNA POD PRAWYM KLAWISZEM MYSZY BEZPOŚREDNIO W OKIENKU SEKWENSERA.



Zakładka VIEW

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Playlist - w playliście tworzymy listę odgrywania naszych patternów.

Step sequencer - okno wstukiwania nut i zarządzania kanałami

Piano roll - zaawansowane okno edycji nut

Browser - przeglądarka zasobów dyskowych wbudowana w FL

Effect - otwiera okno z efektami we FL

Channel setting - otwiera okno konfiguracyjne kanału

Light show - efekt wizualizacji.

Background wallpaper - ustawiamy sobie tapete naszego FL

Arrange windows - ustawianie i zarządzanie okienkami we FL

Close all windows - zamykanie wszystkich okienek we FL



Zakładka OPTIONS

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Midi settings - ustawienia interface midi

Audio settings - ustawienia audio, np.: bufor, karta dźwiękowa

General settings - ustawienia główne.

File settings - tutaj możemu ustalić ścieżki dostępu, dodawać np.: katalogi z pluginami

Song settings i info - ustawienia naszego utworku

Enable MIDI Remote control - ta opcja umożliwia podłączenie zewnętrznego kontrolera np. klawiatury midi lub jakiegoś instrumentu midi. Mamy możliwość grania we FL za jego pomocą.

MIDI Output - wysyła nuty z sekwensera na zewnętrzny instrument

MIDI master sync - Synchronizacja z innymi urządzeniami midi



OPISANE NIŻEJ OPCJE MAJĄ SWOJE ODZWIERCIEDLENIE BEZPOŚREDNIO NA EKRANIE W FORMIE GRAFICZNEJ. DLATEGO NIE BĘDĘ ICH TERAZ OPISYWAŁ A OPISZE JE W DALSZEJ CZĘŚCI.



Zakładka TOOLS

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

misc macros - możliwość tworzenia makr automatyzujących część rzeczy na FL

Add external tools... - umożliwia dodawanie dodatkowych programików, które będą współpracować z FL





Zakładka HELP

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Dzięki tej zakładce możemy się czegoś dowiedzieć w pomocy niestety w języku angielskim, odwiedzić stronę internetową producenta itp.



PANELE WIDOCZNE NA EKRANIE FRUITYLOOPS.



Zakładki zostały już opisane ale jest jeszcze kilka rzeczy, które są warte opisania.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Obok nazwy programu - widnieje nazwa naszego pliku. W tym przypadku jest to THE GATE.flp

OBOK widzimy trzy ikonki. (licząc od lewej)

Pierwsza to minimalizcja programu do paska

Druga to maksymalizacja programu

Trzecia to zamykanie programu.



Obok suwaków widzimy dwie diody.

dioda SYN - to dioda synchronizacji MIDI

dioda MIDI - to aktywność MIDI. Zapala się wtedy jeśli do FL docierają dane z interface MIDI tzn. jeśli zaczniemy grać na jakimś instrumencie podłączonym do MIDI wówczas ta dioda zacznie migać.

Pierwszy od lewej suwak to MASTER LEVEL - Główny potencjometr głośności

Drugi potencjometr to MASTER PITCH - Potencjometr ten powoduje zmianę tonacji na wyższą lub niższą jednak nie powoduje zmiany tempa utworu. Coś w rodzaju transpozycji wszystkich nut w naszym utworku.



[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie
Panel dzięki któremu możemy zobaczyć czas trwania naszego utworku lub ilość odtworzonych patternów



[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie
W tym panelu odpowiedzialny jest za odgrywanie i nagrywanie naszego utworku.


Dioda PAT - powoduje odgrywanie tylko patternu

Dioda SONG powoduje odgrywanie całego utworu.

Aby przełączyć z trybu PAT na SONG wystarczy nacisnąć klawiszem na którąś diodę i następuje przełączenie.

Pasek widoczny na dole to pasek dzięki któremu możemy przewijać nasz utworek

Sekcja tempo.

Większe liczby (145) to tempo główne. Mniejsze liczby (000) to tzw. fine tempo - dokładne ustawienie tempa w przedziale 0,000 do 0,999.



[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie
Monitor - widoczne na zdjęciu jest oscyloskop i wskaźnik wysterowania.


[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie
Panel PATTERN. Po lewej stronie widzimy szybki wybór patterna od 1 do 9. Po prawej stronie widzimy liczbę 1. Jest to liczba aktualnego w tej chwili patternu. Najeżdżając myszką, trzymając lewy klawisz myszy możemy przesuwając myszke w góre zwiększać aktualnie wyświetlany pattern lub jadąc myszką w dół zmniejszać aktualnie wyświetlany pattern.



[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie
Panel obrazujący obciążenie procesora i wskazujący liczbę Polyfonii czyli ilości dźwięków odgrywanych jednocześnie.






[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie
Ten panel ma odzwierciedlenie w zakładce OPTIONS

1. Przypisanie klawiatury PC jako klawiatury muzycznej

2. Metronom

3. Odliczanie. Dobre w przypadku nagrywania. Następuje odliczanie do 4 i następuje nagrywanie. Działa tylko wtedy gdy włączymy klawisz nagrywania a następnie play

4. Opcja tak samo jak nr 3 jest pomocna przy nagrywaniu. Po wciśnięciu nagrywania i play nasz FL czeka aż zostanie naciśnięty jakiś klawisz PC lub jakiegoś instrumentu.

5. Jeśli ta opcja jest aktywna wówczas następuje nagrywanie w trybie step. Co to znaczy ?

Jeśli opcja ta jest wyłączona wówczas nagrywanie przeprowadzane jest do piano roll. Przy włączonej opcji nagrywamy nuty do step sequncera

6. Nagrywanie z auto dopasowaniem.

ta funkcja przydaje się jeśli przy nagrywaniu korzystamy z instrumentu MIDI (podłaczonego do komputera).

Funkcja pozwala na autodopasowywanie nutek do stepu lub baru.




[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie
Z kolei w tym panelu zostały umieszczone funkcje z zakładki FILE i VIEW

1. Otwieramy nasz utworek

2. Zapisujemy nasz utworek

3. Zapisujemy nasz utworek z konkretną nazwą

4. Zapisujemy - renderujemy nasz utworek do pliku wav

5. Otwieramy okna Playlisty

6. Otwieramy okno step sequencera

7. Otwieramy okienko Piano Roll

8. Otwieramy okienko Browsera czyli przeglądarki zasobów dyskowych

9. Otwieramy okienko z efektami.



OKNA, OKIENKA...

Zajmijmy się okienkami we FruityLoops



STEP SEQUENCER
[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


1. Aktywność kanału. Jeśli jest włączona to obok nazwy kanału pojawia się wskażnik głośności który pokazuje czy w danej chwili ten kanał coś odtwarza,

2. Shuffle - im bardziej będziemy przesuwać w prawo to ta opcja powodować będzie pływanie dźwięku

3. Graficzny edytor głośności, balansu, filtrów ... opiszę dokładniej trochę niżej

4. Edytor klawiatury muzycznej - opiszę dokładnie trochę niżej

5. Obszar kanałów - opiszę dokładnie trochę niżej

6. Opcja umożliwiająca wybór grup jeśli takie zostały stworzone

7. Postęp odtwarzania patternu. Biegająca dioda pokazuje w jakim momencie odtwarzany jest pattern.



OBSZAR KANAŁÓW
[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcia


1. Pokrętło balansu

2. Pokrętło głośności

3. Jeśli kontrola się świeci wówczas kanał jest odgrywany. Jeśli się nie świeci to kanał jest w stanie wyciszenia (Mute).

4. Klawisz konfiguracji kanału - znajdującego się instrumentu lub sampla , opiszę go poniżej.

5. Klawisz aktywnego kanału do edycji. Jeśli dioda świeci się tzn. że dany kanał możemy w tym czasie skopiować, usunąć, wkleić, itp. Aby zaznaczyć wszystkie kanały wystarczy dwa razy kliknąć albo wybrać prawym klawiszem myszy select all

6. Kroki sequencera - poszczególne kroki (domyślnie 16) w których możemy umieszczać nuty.

W dalszych częściach opiszę jak zmienić ilość kroków.





EDYTOR KLAWIATURY MUZYCZNEJ
[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


1. Nuta nieaktywna

2. Zaznaczenie aktywnej nuty jako krok

3. Aktywna nuta na klawiaturze graficznej

4. Efekt slide/portamento - jest to efekt przejścia tonu z jednej nuty na drugą - przynajmniej to tak to mogę wytłumaczyć. jednak ten efekt nie działa z plug inami VSTi jak i DXi. Działa z TS404 jak i samplerem.





GRAFICZNY EDYTOR GŁOŚNOŚCI, BALANSU, FILTRÓW ...
[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


1. Okienko zmiany parametrów w postaci słupków. Jeden słupek to jeden krok w sequencerze.

2. Wybór parametrów, które możemy modyfikować: Pan, Volume, Filter Cut, Filter Res, Pitch, Shift.




PLAYLIST
[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Okno playlist umożliwia nam dodawanie patternów do listy.

Aby odtwarzać playliste musi być aktywna dioda SONG obok przycisków PLAY STOP I REC w panelu

jeśli aktywna będzie dioda PAT wówczas odtwarzany będzie tylko aktualny pattern.



1. Menu Playlisty

2. Nazwy patternów

3.Wskaźnik Loop. Jeśli nasz song doleci do końca playlisty to wskaźnik loop ustala od którego miejsca ma zacząć ponowne odtwarzanie. Ustalamy go naciskając prawy klawisz myszy wzdłuż linii na której jest umieszczony.

4. Wskaźnik postępu odtwarzania

5. Zamykanie okna

6. Maksymalizacja okna

7. Zaznaczony pattern na playliscie. Jak widzimy są różne kolory zaznaczeń. Nie ma to znaczenia. Po prostu różna kolorystyka powoduje iż playlista robi się bardziej przejrzysta i poukładana.




PIANO ROLL
[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Piano Roll - zaawansowane okno do edycji. Od step sequencera różni się tym iż możemy odgrywać dźwięki polifoniczne, tzn. kilka nutek jednocześnie. Długość piano roll nie jest już ściśle związana z długością w step editor.



1. Piano Roll Menu

2. Wybór kolorów nutek widocznych w okienku 13

3. Podgląd klawiatury muzycznej - nutki które widzimy obok odpowiadają właśnie nutom na klawiaturze

4. wybór parametrów

5. Okienko to powiązane jest z punktem 4. Wybierając odpowiednią opcje w punkcie 4 możemy ją modyfikować w tym okienku.

6. Tryb rysowania, czyli dodawania nutek

7. Tryb usuwania nutek

8. Tryb zaznaczania pojedynczych nutek lub kilku nutek

9. Wybór odpowiedniego kanału.

10. Zamykanie okienka Piano Roll

11. Zmiana w czasie. Działa to tak: jeśli najedziemy myszką na ten symbol, trzymając lewy klawisz będziemy przesuwali myszkę w górę to będziemy zmniejszać obszar czasu widoczny w naszym okienku, jak będziemy zjeżdżać myszką w dół to obszar czasu widocznego w okienku będzie się zwiększał.

12. Zmiana widoku naszych nutek w pionie. Jeśli naciśniemy ten symbol wówczas ujrzymy szerszy zakres oktaw.

13. Okno edycyjne w którym wklepujemy nutki.




BROWSER
[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Browser to okienko w którym możemy przeglądać zawartość naszych zasobów dyskowych FruityLoops. Dzięki temu okienku szybsze staje się otwieranie naszych projektów dodawanie nowych sampli.



1. Zamyka wszystkie wcześniej rozwinięte paski

2. Odświeża zawartość

3. Zamyka Browsera




EFFECTS
[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Tutaj możemy uatrakcyjnić nasz utwór różnego rodzaju efektami takimi jak delay reverb itp.


1. Menu Effects

2. 16 kanałów FX efektów, które możemy przypisać do naszych instrumentów (kanałów w sequencerze)

3. 4 kanały efektów typu SEND. Działają one na zasadzie globalnej tzn. np. jeśli w 5 kanale FX - FX5 podkręcimy jakiś potencjometr np nr 1 to sygnał kierowany będzie do kanału send 1.

4. Solo - jeśli wybierzemy tę opcje na jakimś kanale FX wówczas odtwarzany jest tylko ten kanał

5. Zamyka okienko effects

7. Jeśli wybierzemy już jakiś efekt to tymi kontrolkami możemy dany efekt włączać i wyłączać.

8. Pokrętła kierujące dźwięk do kanałów typu SEND

9. Pole ma efekty

10. Przy pomocy tych rozwijanych menu możemy dodać lub usunąć efekt z listy. Jeśli dodamy jakiś efekt przez to menu to zostanie on dodany w polu 9

11. Kanał typu MASTER. Jest to główny kanał. Kanał FX Globalny. Jeśli dodamy tutaj jakiś efekt to słyszalny on będzie na każdym instrumencie jaki mamy dodany do naszego utworku.



OSTATNIE USTAWIENIA



No to lecimy. Przed zrobieniem czegokolwiek warto sobie poustawiać Fruityloops aby uniknąć później zgrzytów.

Na początek odpalamy FruityLoopsa.



GŁÓWNE USTAWIENIA

Tutaj zajmiemy się ustawieniami odnośnie naszej karty dźwiękowej. ustawieniami interface MIDI jeśli ktoś chce podłączyć jakieś klawisze.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Klikamy na OPTIONS w Menu FL.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Te czynności które wam opiszą mają duże znaczenie dla komfortu naszej pracy. Wszak najgorsze co tylko jest możliwe to trzeszczenia i inne związane niedopełnieniem bufora.



Teraz to co zobaczycie to dla części wyda siędziwne, jednak to działa.

Zwróćcie uwagę na buffor lenght. Tak moi mili 10 ms. Na dole buffor underuns leci jak szalone a dźwięk leci bez żadnych zakłóceń. Bufor mam taki mały dlatego iż gram na klawiszach i musi być taki mały aby nie było opóźnień na linii: klawisze - Fruityloops.

Ważne jest aby używać USE POLLING i USE HARDWARE BUFFER.

Oczywiście na zdjęciu widoczne są ustawienia karty SB AUDIGY. W przypadku większości kart w przedziale do 100 zł osiągnięcie takiego bufora graniczy z cudem. Zawsze można zwiększyć, jednak wtedy możemy zapomnieć o jakimkolwiek korzystaniu z interface MIDI.

Zapytacie się dlaczego ?

Otóż. To działa tak.

Choć korzystamy z MIDI to nie korzystamy z wbudowanej syntezy.

Dźwięk aby mógł zagrać musi zostać najpierw zbuforowany a potem odtworzony.

Jeśli ustawimy bufor na 100ms. To gdy naciśniemy klawisz musimy te 100 ms odczekać i usłyszymy dźwięk.

Nie przeszkadza wysoki bufor gdy korzystamy z klawiatury PC i myszki do ręcznej edycji jednak dyskwalifikuje w zastosowaniach troszkę bardziej profesjonalnych.

Dlatego ja postawiłem na ASIO

Wyjaśniam co to takiego jest.

Standard ASIO został opracowany przez firmę STEINBERG.

Specyfikacja ASIO zakłada jak najmniejszy bufor, który poprawia pracę real time. Niezależne wejścia i wyjścia.

Jak widzimy na zdjęciu 5 ms

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

I to właśnie standard ASIO obecnie nadaje się do takich zastosowań.

Jednak nie każdego stać na kupno karty obsługującej ASIO.

Tych co stać kupić: SB AUDIGY za ok 300 - 400 zł

Lub droższe karty z wieloma wejściami i wyjściami, jednak takie bardzo zaawansowane karty nie znajdą zastosowania we FruityLoops. Tak więc ważne jest aby karta dysponowała jak najmniejszym buforem.

NAJMNIEJSZY BUFOR JAKI UZYSKAŁEM TO 2 MS JEDNAK W BARDZIEJ ZAAWANSOWANYCH UTWORACH NIESTETY RWAŁO.



INTERFACE MIDI

Jeśli zamierzamy korzystać z klawiatury sterującej midi lub jakiegokolwiek keyborda lub syntezatora to warto zwrócić uwagę na ustawienia MIDI.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Widzimy główne okno ustawień MIDI.

Już wyjaśniam co oznaczają odpowiednie opcje.

REMOTE CONTROL INPUT - opcja ta mówi nam z jakiego portu midi będziemy korzystać. Jest to ważne gdy mamy kilka kart dźwiękowych. Możemy się rozczarować gdy podłączymy keyborda a tu nic. Dlatego należy zwrócić uwagę pod jaką kartę podepnęliśmy naszego keyborda i takie wejście karty wybrać.

MASTER SYNCH OUTPUT - opcja która umożliwia synchronizacje Fruity z naszym keybordem. Ta pocja przyda nam się tylko wtedy gdy nuty zapisane na naszym Fruity chcemy odgrywać na zewnętrznym urządzeniu. W przeciwnym wypadku nawet nie musimy tego ustawiać. Służy to tylko wyjściu midi. Gdy fruity będzie odbierał dane z keyborda to nie musimy tego ustawiać.

OUTPUT PORT MAPPING opcja ta umożliwia mapowanie midi. Najlepiej ustawić Mapowanie midi i wtedy mapowanie przejmuje domyślna karta. Jeśli mamy kilka kart a nie wiemy która jest kartą domyślną wówczas możemy ustawić. Dotyczy to tylko wysyłania danych do instrumentu podobnie jak MASTER SYNCH OUTPUT.



__________________________________________________________________________

ROBIMY MUZĘ - cz.1



Doszliśmy do miejsca, ważnego miejsca, Pierwsze kroki w komponowaniu naszego utworu.

Teraz przytoczę wam kilka uwag, nad którymi musicie pomyśleć. Musicie pomyśleć bo od tego będzie zależeć wasza praca z tym wspaniałym programem.

Pierwsza sprawa. pilnuj porządku w ustawieniach. Ma to ogromne znaczenie w zaawansowanych produkcjach. Chwilka nieuwagi i możesz zniszczyć długi dorobek. Możliwości edycji poszczególnych rzeczy są ogromne.

Druga sprawa. Jeśli tylko możesz nadawaj nazwy kanałom sequencera. Pomoże ci to bez trudu panować nad sequencerem i nie będziesz musiał się domyślać co to za kanał. Może wydaje się to śmieszne. Jednak gdy stworzymy 20 kanałów (instrumentów) wówczas szybkie dojście do właściwego kanału może być kłopotliwe.

Ostatnia i najważniejsza kwestia.

Zastanów się nad sposobem kompozycji. Ja mogę ci przedstawić sposoby kompozycji i zapisywania poszczególnych partii.

Sam określisz w jaki sposób wolisz komponować.

Pierwszy schemat.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Możliwość stworzenia kompletnego patternu z zapisanymi wszystkimi kanałami w sequencerze.

I ulokowanie go w playliście

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie.



-Druga metoda. (Multi Track)-

Tę metodę ja stosuję ze względu na przejrzystość i łatwą możliwość edycji.

Tworzymy np. perkusje a dokładniej kicka czyli stopę. i tworzymy w całym paternie nr1 tylko w kanale kicka sekwensje.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Później tworzymy np. jakiś bassline czyli podkład basowy w patternie nr 3

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Następnie np. jakiegoś pada lub jakiś dźwięk prowadzący w paternie np. nr 5.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

I nasza playlista wówczas wyglądać będzie tak:

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie



Pisanie utworu pierwszą metodą jest dość kłopotliwe przy zaawansowanych utworach.

Ponieważ w musimy powtarzać jedno i to samo w wielu patternach. np. powtarzać trzeba cały podkład perkusyjny, bassline.

Druga metoda pozwala na zapełnienie tylko jednego instrumentu (kanału) w paternie i zaznaczenie go w playliście.

Gdy utwór nasz trwa i chcemy aby nasz np. kick było słychać wówczas dokładamy klocki w playliście na wysokości naszego kicka.

Gdy dochodzi hihat. wówczas dokładamy klocek hihata do playlisty.

Jesli chcemy aby grał tylko hihat wówczas wywalamy klocek kicka z playlisty.

I mamy tylko zapisane dwa patterny.

W przypadku pierwszej medody musielibysmy zapisać 3 patterny. kick, kick hihat, i hihat.

W przypadku zaawansowanych patternów możemy więcej zaoszczędzić. I patrząc na plyliste wiemy kiedy gra perkusja a kiedy nie. kiedy wchodzi inny instrument. W przypadku pierwszej metody nie widać praktycznie nic z wyjątkiem losowo wyskakujących klocków w playliście.

Druga metoda. tzw. Multitrack jest łatwiejsza do edycji Automation. O czym później będę pisał.

Nadać nazwę możemy w playliście w następujący sposób. W nazwach patternów (które domyślnie są nazwane jako pattern 1,2 ...) klikamy prawym klawiszem myszy, nadajemy nazwę i zatwierdzamy enterem.





Teraz zajmijmy się STEP SEQUENCERem.

Przyjrzyjmy się jeszcze raz:

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Widzimy że na zdjęciu nas sequencer posiada 16 kroków (16 Steps) na pattern. W czerwonej ramce zaznaczone jest 16 kolejnych kroków).

Jeśli uważamy iż jest to dla nas za mało wówczas musimy:

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Kliknąć w MENU > OPTIONS > Song Settings.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Otworzy nam się takie okienko

Teraz postaram się opisać co to oznacza.

1. Bar Length - Długość patternu. To właśnie tutaj możemy zwiększyć liczbę kroków w naszym patternie.

Beat lenght - Długość beatu. Co to oznacza ? Przyjrzyjcie się jeszcze raz oknu sekwencera troszkę wyżej, Widzimy partie klawiszy 4 jednym kolorem 4 drugim kolorem i znowu tak samo. Beat lenght do długość beatu w jednym kolorze. Jeśli ustawimy na 2 to będziemy mieli. dwa w jednym kolorze dwa w drugim kolorze i tak samo.

Niektórzy mówią iż jest to graficzne przedstawienie tempa czyli: jeśli mamy na 4 to tempo wynosi 4/4. Takie tylko spostrzeżenie.

3. Timebase(PPQ) - stała czasowa, baza czasowa Chodzi o to: Im ustawimy na większe wartości tym z większą dokładnością jest próbkowany czas w naszym fruity. Sekunda dzielona jest na więcej części. jeśli tworzymy muzę w oparciu tylko i wyłącznie o step sequencer to nie ma znaczenia. Jeśli kiedykolwiek będziemy coś tworzyć w Piano Roll wówczas baza czasu jest bardzo ważna. Im większa wartość tym większa dokładność umiejscawiania nut w Piano Roll.



__________________________________________________________________________

ROBIMY MUZĘ - cz.2



Zaczynamy od zrobienia prostego patternu.



FILE > NEW - Nowy loop

Następnie dodamy jakieś instrumenty perkusyjne.
Przy czym zaznaczyć muszę iż wybór zestawu perkusyjnego zależy tylko i wyłącznie od ciebie.
Możesz nawet sam dodawać sample przy pomocy samplera, ale o tym za chwilę.
Jednak ja posłużę się na początku gotowym zestawem sampli z predefiniowanego Drum kit'a.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Gdy już dodamy jakiś schemat perkusyjny wówczas powinniśmy ujrzeć mniej więcej takie okienko sequencera.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie



Zacznijmy coś komponować.

Na początek może sam kick.

Wybieramy sobie pattern np. nr 5. Numer patternu możesz sobie ustalić jaki cię podoba. Ja natomiast wybrałem pattern nr 5. Później wyjaśnię dlaczego nie zaczynam od 1.


Patterny wybieramy w następujący sposób:
[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Jeśli jest to pattern od 1 do 9 to możemy skorzystać z wbudowanego pada który umożliwia szybkie przełączanie. Jeśli jest to pattern powyżej 9 to możemy to zrobić tak: Najeżdżamy na numer patternu. Naciskamy lewy klawisz myszy. Trzymając wciśnięty lewy klawisz myszy przesuwamy myszką w górę aby zwiększyć pattern lub w dół aby zmniejszyć pattern.



Teraz stworzymy linię kick.

Tworzymy przykład normalnej muzyki z typowym tempem 4/4. Zróbmy na początku linię kick'a (stopy).

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Tak to powinno wyglądać.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Jeśli chcesz sobie odsłuchać dany pattern to musisz przełączyć tryb odsłuchu na PAT - zaznaczone na zdjęciu czerwonym kwadracikiem. a następnie PLAY. No i coś słychać. Fajnie, co ?



Teraz jeśli uważacie że tempo wam nie odpowiada to możemy je zmienić.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Na zdjęciu widzimy zaznaczenia wykonane dwoma kolorami. Kolor czerwony to tempo główne. w przedziale od 1 do 999.

W naszym przypadku ustawione na 145 BPM (bits per Minute)

Kwadracik żółty to fine tempo - dokładne tempo. Jak to działa: Jest to jakaś część po przecinku.

Umożliwia lepsze dostrojenie tempa wartościami pośrednimi między pełnymi bitami. Jeśli dla kogoś 145 to za mało a 146 do za dużo to częściami tysięcznymi może lepiej dobrać tempo.



Pamiętaj aby przed edycją któregoś z kanałów ustawić go aktywnego do edycji

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Dioda świecąca na zielono obok naszego kicka oznacza że ten kanał jest aktywny i wszelkie związane z nim operacje (kopiowania, usuwania, wklejania, edycji obwiedni czy graficzny edytor nut) będą aktywne.

Jeśli tonacja sampla nie odpowiada wówczas naciśnij:

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

I pojawi się graficzny edytor klawiatury muzycznej.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Tutaj możemy edytować wysokość brzmienia. Jednak nie mamy wpływu na długość brzmienia. Nie da się ustawić długości brzmienia za pomocą tego edytora.

Jak już nasłuchaliśmy się naszego patternu pora coś z nim zrobić. Możemy zmienić nazwę naszego kanału (instrumentu tak aby w sequencerze nie widniała jako kick ale jako stopa.

Klikamy na: [link widoczny dla zalogowanych] a następnie pojawi się nam coś takiego:

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Channel settings - czyli ustawienia kanału (instrumentu) O różnych ustawieniach opowiem troszkę później.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

klikamy prawym klawiszem na pasku Channel settings i pojawi się okienko gdzie mozna wpisać nazwę i zmienić kolor naszej nazwy. Nie którzy się dziwią. Po co zmieniać nazwy i kolory. Zmiana nazwy i koloru ma za zadanie uprościć nam pracę w przypadku zaawansowanych kompozycji.





Tworzymy utwór.

Dodajemy nasz pattern do plylisty

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Dodaliśmy nasz pattern do playlisty. Odbywa się to poprzez klikanie lewym klawiszem na playliście w odpowiednim miejscu. Jesli coś źle zrobiłeś i chcesz usunąć - naciśnij prawym klawiszem w miejscu gdzie klocek chcesz usunąć. Możesz również zmieniać nazwy w playliście klikając prawym klawiszem na nazwach pattern xx gdzie xx to numer patternu.



Aby posłuchać naszego utworu z playlistą musisz przełączyć odsłuch na SONG. Klikając na diodę SONG

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

I jak widzisz. Przez 16 kolumn odgrywany będzie pattern Stopa. Możesz dodawać poziomo więcej klocków wówczas długość twojego utworku będzie rosła. Znacznik loop umieszczony jest domyślnie na początku tak więc po odtworzeniu 16 kolumn utworek wróci do początku i zacznie odtwarzanie od początku. O postępie odtwarzania informował Cię będzie wskaźnik postępu, który przesuwał się będzie wzdłuż kolumn.



__________________________________________________________________________

ROBIMY MUZĘ - cz.3




W poprzedniej części zrobiliśmy utworek składający się z tylko z jednego patterna.

Teraz będziemy dodawać kilka innych rzeczy aby go trochę uatrakcyjnić.

Otwórz loopa - którego wcześniej wykonaliśmy.

Dodajemy sekcje hi-hat, tom, snare. W taki sam sposób jak zrobiliśmy to z kick'iem Dopisujemy ją w osobnych patternach

Dodajemy do playlisty.

Playlista mniej więcej wygląda tak:

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

Z tej playlisty jasno wynika, że:

Przez pierwsze 4 kolumny odtwarzana jest stopa, później wchodzi hi-close, później następny hi-close i rimshot.

Później mamy przejście wykonane przy pomocy snare, wchodzi clap i open hat.



Jeśli twoim zdaniem któryś kanał (instrument) jest głośniejszy lub cichszy od drugiego to możesz przyciszyć lub podgłłośnić go nieco.

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

1. Balance lub Panorama

2. Volume - głośność


Możesz również zrobić aby pod koniec frazy ten snare widoczny w playliście się podgłaśniał sygnalizując jednocześnie zbliżające się przejście.

Takie bajery możesz wykonać w graph editor. Dzięki graph editor możesz ustalać głośność, panoramę (balans), filtr cut i res, pitch dla każdego kroku.

Graph edytor włączasz naciskając ten przycisk: [link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie

I ujrzysz takie okienko:

[link widoczny dla zalogowanych] Zdjęcie


Przy pomocy tego możesz edytować różne parametry, które ukażą ci się przy naciskaniu strzałek.

Możesz edytować każdy krok osobno. W tym celu wystarczy kliknąć lewym klawiszem myszy na wskazanym przez ciebie poziomie. Jeśli chcesz edytować większą liczbą kroków wówczas pomocny będzie ci prawy klawisz myszy. Za jego pomocą możesz tworzyć krzywe, np. Jeśli chcesz aby velocity narastało równomiernie wówczas chwyć prawym klawiszem myszy na którym kroku chcesz i przesuwaj myszą w bok (zasięg) i w górę lub dół (amplituda).

Panorama (balans)

[link widoczny dla zalogowanych]

Środek panoramy to środek naszego okna edycyjnego. Wszelkie odchyłki od środka to przesunięcie na kanał lewy lub prawy.



Velocity (głośność)

[link widoczny dla zalogowanych]

Tutaj możemy ustalać sobie głośność dla każdego kroku. Dzięki temu słyszalna jest płynna zmiana natężenia dźwięku naszego snare. Dół okienka to wartość minimalna (cisza) Góra okienka to sygnał maksymalny.




Filtr cut - filtr regulowany o charakterystyce Full > Low czyli ucinania wyższych częstotliwości.

[link widoczny dla zalogowanych]


Środek okienka to dźwięk nie objęty działaniem filtra. Przesuwanie do góry nie powoduje zmiany odcięcia. Natomiast zmianę powoduje przesuwanie paska w dół obcinanie wyższych częstotliwości. Maksymalne wychylenie do dołu powoduje zejście do 0.



Filtr Res - fitr rezonansowy. Powoduje podbicie częstotliwości na granicy odcięcia.

[link widoczny dla zalogowanych]


Środek okienka to dźwięk nie objęty działanie filtra. Przesuwanie w dół nie powoduje zmiany. Przesuwanie paska do góry powoduje zmianę częstotliwości.



Pitch - umożliwia zmianę wysokości dźwięku.

[link widoczny dla zalogowanych]

Środek okienka to wartość nominalna, czyli standardowa wysokość dźwięku. Przeciągnięcie paska do góry zwiększa wysokość powyżej nominalnej, przesunięcie w dół zmniejsza wysokość poniżej nominalnej.





Shift - regulowane opóźnianie rozpoczęcia odtwarzania dźwięku.

Jak to wygląda w praktyce. Przedstawię to na bazie rysunku.

[link widoczny dla zalogowanych]

Niebieski kwadracik to dźwięk czyli wybrana przez nas nuta. Przy 0% shiftu odgrywana jest na początku kroku. Gdy zaczniemy zwiększać shift wówczas początek odgrywanego dźwięku zacznie się odsuwać od początku kroku. Widzimy że przy shift 100% nie ma dźwięku. Nie ma dlatego iż wypadłby on na początku piątego kroku.

Tryb step nie obsługuje polifonii i dlatego nie słychać dźwięku. Dźwięk przesunięty o 100% będzie słychać dopiero wtedy gdy w następnym kroku nie będzie ulokowanej nutki. Choć nie obsługuje polifoni to jednak jest możliwe usłyszenie tego dźwięku. trzeba wykonać pewną sztuczkę o której potem napiszę.

[link widoczny dla zalogowanych]

Wartość minimalna czyli brak przesunięcia to dół okienka. Wartość 100% to maksymalne przesunięcie.

__________________________________________________________________________

CO JESZCZE DODAĆ - GENERATORY

Fruityloops posiada wbudowane generatory. Dodać je możemy z MENU >CHANNELS >ADD ONE lub bezpośrednio na kanale nacisnąć prawy klawisz i dać INSERT CHANNEL. Pamiętać należy iż dodawany jest kanał powyżej punktu aktywności.
Postaram się opisać jakie mniej więcej są generatory we FruityLoops'ie.

SAMPLER.

Ładujemy go po przez INSERT CHANNEL wybierając go z listy.
Jest to dodatek dzięki któremu możemy ładować sample do Fruityloops. Obsługuje również format XI, czyli popularny format instrumentów Fast Trackera.
Wygląda mniej więcej tak:

[link widoczny dla zalogowanych]

Teraz postaram się opisać poszczególne opcje.

[link widoczny dla zalogowanych]

1. Panorama (balans) - odpowiednik pokręteł na panelu sequencera
2. Volume - głośność - odpowiednik pokręteł na panelu sequencera
3. Sekcja PITCH - podnoszenie lub obniżanie dźwięku dla każdej wydanej nuty. Obok pokrętła pitch widzimy liczbę w tym przypadku 1. Oznacza to że każda zmiana potencjometru powoduje obniżenie lub podwyższenie sampla o 1 półton. Gdy ustawimy wartość na 10 to każda zmiana potencjometru spowoduje podniesienie lub obniżenie o 10 półtonów.
4. Zamyka okno
5. Otwiera zakładkę SMP - Punkty od 10 do 24
6. Otwiera zakładkę INS
7. Otwiera zakładkę MISC
8. Otwiera zakładkę FUNC
9. Okna do ładowania sampla (instrumentu) - formaty- .wav .xi .syn .ds
Punkty zakładki SMP
10. Zaznaczeni opcji powoduje bezpośrednie odtwarzania z dysku. Zalecane przy dużych rozmiarowo samplach
11. Powoduje ponowne przekonwertowanie sampla do częstotliwości 44kHz 16 bit Stereo bez względu na to jaki jest sampel - zalecane
12. Korzystanie z punktów początku i końca odtwarzania bez końca. Na oscylogramie punkt 23 pojawiają się markery czerowne punkt 24.
13. Powoduje powstanie loopa, który w pierwszej fazie odtwarzany jest do przodu po czym następuje odtwarzanie od tyłu. Forwad > Reverse
14. Wypośrodkowuje sampel w funkcji amplitudy, czyli wzdłuż osi y na naszym wykresie widocznym w punkcie 23 jednocześnie wypośrodkowywana jest faza.
15. Powoduje odwrócenie kanałów stereo - zamiana kanału lewego z prawym
16. Odgrywanie sampla od tyłu
17. Powoduje płynne przejście z kanału lewego do prawego w czasie odgrywania sampla. Początek w kanale lewym koniec w kanale prawym
18. Sekcja potencjometrów ATT i CEC (attack i decay) Powoduje zmianę narastania i opadania dźwięku, przyciszania początku i końca. Zwrócić należy uwagę iż funkcja ta posiada pewne wady. Regulacja przeprowadzana jest w sposób logarytmiczny. I tak. Początek jest przyciszany względem końca w sposób logarytmiczny. Tak samo się ma z wyciszaniem. Efektem tego jest pogorszenie dynamiki sampla.
19. Wzmocnienie amplitudy czyli głośności dźwięku
20 Sekcja filtru typu CUT i RES - ich działanie opisane było wcześniej. .
21. Powoduje wzmocnienie sampla i zarazem przesterowywanie.
22. Reverb - możliwość wyboru dwóch trybów A i B, różniących się sposobem działania. Dodaje pogłos typu echo lub rozproszonego.
23. Okno z widokiem Oscylograficznym
24. Markery wyznaczające punkty Loop.
25. Ustawiamy kanał Efektów FX do jakiego ma być kierowany dźwięk z naszego generatora.

Pewną wadą sekcji Loop jest brak edycji punktów Loop. Jednak ci którzy cokolwiek mieli wspólnego z Trackerami i mają trochę instrumentów XI to mogą sobie pozmieniać punkty w jakimś Trackerze, np. Fast Trackerze lub Mad Trackerze.

Zakładka INS oznaczona punktem 6

[link widoczny dla zalogowanych]

1. Sekcja umożliwiająca zmianę parametrów obwiedni dla panoramy, głośności, filtrów cut res i wysokości dźwięku.
2. Przycisk aktywujący kontrrolę wyżej wymienionych. Aktywowany dla każdego z osobna.
3. Panel przyporzadkowany do punktu nr 1. Pozwalający na zmianę obwiedni. Czasu narastania, trwania, opadania, itp.
4. Potencjometry do punktu 1 i 3
5. Opcja umozliwiająca przejścia do trybu odniesienia do tempa utworu
6. Obsługa filtru LFO.
Co to jest LFO:
LFO (Low Frequency Oscillator) - Generator wolnych przebiegów. Może wytwarzać przebieg prostokątny, piłokształtny, sinusoidalny lub trójkątny, o bardzo niskiej częstotliwości (rzędu ułamków lub pojedynczych Hz). Najczęściej steruje blokami VCO, VCF lub VCA. Odgrywa on istotną rolę przy wytwarzaniu takich efektów jak wibrato, tremolo lub efektu cyklicznych zmian barwy w czasie. Efekt wibrato uzyskuje się wtedy, gdy generator wolnych przebiegów moduluje częstotliwość dźwięku. W przypadku efektu tremolo modulowana jest jego amplituda, natomiast cykliczne zmiany barwy, uzyskuje się poprzez modulację częstotliwości odcięcia filtru. LFO jest również, jednym z głównych elementów, takich efektów jak chorus, czy flanger.
7. jak w punkcie 6 ale dla LFO
8. Strojone filtry typu CUT i RES o róznych charakterystykach: LP dolnoprzepustowy BD - środkowo- pasmowy HP górnopasmowy
9. Zastosowanie tej opcji nie powoduje zerowania filtru LFO przy rozpoczęciu każdego dźwięku.



Zakładka MISC

[link widoczny dla zalogowanych]

1. wartości odniesienia. Te wartości określają wartości początkowe naszego sampla.
2. Oznacza maksymalną polifonie czyli zdolność jednoczesnego odgrywania dźwięków. widoczne kreski umozliwiają maksymalną polifonie. Zmina od 1 to maks powoduje ręczną zmianę.
3. Tryb Monofoniu - nie mylić z dźwiękiem mono. Monofonia to po prostu zdolność odtważania jednogo dźwięku w danym czasie. Gdy właczymy tą opcję to przestaje działać wskaźnik polifonii.
7. Dioda PORTA uaktywnia przejście z jednej nuty do drugiej w zposób płynny przy czym potencjometr SLIDE powoduje szybkość przejścia.
6. Sposoby cięcia sampla. Działa to w następujący sposób:
Pierwsza liczba oznacza nr sampla który będzie ciął sampel o drugim numerze. Działa to tak jeśli Sampel ustawiony w CUT BY zaczyna być odgrywany a zaraz po nim w kanale CUT odgrywany jest sampel to powoduje przycięcie sampla CUT BY. Gdy ustawimy kreski w jednym i drugim to nie będzie efektu cięcia. jeśli wciśniemy klawisz CUT ITSELF - "tnij siebie" wówczas w naszym samplu każde kolejne nuty będą powodowały przecięcie poprzedniej.
4. Uaktywnienie tej opcji spowoduje mozliwośc zmiany wysokości dźwięku przez przestawienie Master Pitch.
5. Resetowanie ustawień i przywracanie domyślnych
8. Dokładne dostrojenie wysokości sampla względem innych.
9. Wskaźnik root note czyli nuty głównej. Co to jest? Ustawienie Root powoduje iż ta nuta staje się nutą bazową. Powoduje przeskalowanie keyborda i widoku w keybord editor jak i w piano roll.



Zakładka FUNC

[link widoczny dla zalogowanych]

1. Intensywność echa
2. panorama echa
3. Filtr CUT dla echa
4. Filtr RES dla echa
5. Pitch czyli wysokość dźwięku dla echa
6. Czas powtarzania. Możemy regulować w czasie. Domyślnie ustawienie na powtarzanie co 3 krok.
7. Liczba powtórzeń
8. Tryb ping pong - funkcja ta działa tylko wtedy gdy panorama będzie różna od środkowej pozycji. Działa w sposób powtarzania poszczególnych powtórzeń w kanale lewym i prawym na przemian.
9. Fat mode - tryb w którym tylko pierwszy pdźwiek jest głośny, reszta powtórzeń znacznie cichsza.
10. Apeggiator. - sprytna opcja służąca do powtarzania kolejnych dźwięków kolejnych oktaw. Jeśli zaznaczymy strzałkę do góry ustawimy range na 3 to gdy wciśniemy nutę C3 to zostanie powtórzona zaraz po niej nuta C4 i C5. Range to ilość kolejnych dźwieków do zagrania. Opcja Slide powoduje płynne przejścia tonacji. chord - mozliwość wybrania jakiegoś akordu z gotowej listy.
12. Pozycjonowanie względem głośności i klawiatury.
Pozycjonowanie klawiatury przyporządkowuje się daną nutę oktawy do filtrów i głośności lub panoramy. Ustawienie nuty pośredniej potencjometrem middle spowoduje iż ta nuta staje się nutą tzw. centralną. Zmiana np. panoramy na odbiegająca od środka spowoduje iż dźwięki poniżej tej nuty będą płynnie przechodzić do jednego kanału a powyżej do drugiego kanału. To samo się ma do filtrów, gdzie warunkiem ich działania jest odchylenie ich od pozycji środkowej.
[link widoczny dla zalogowanych]

TS-404.
TS-404 to instrument generujący dźwięk za pomocą dwóch oscylatorów. Emulator sławnego TB-303
Generator ten nie pozwala na pracę polifoniczną (wielodźwiekowa)
Ładujemy go po przez INSERT CHANNEL wybierając go z listy.

[link widoczny dla zalogowanych]

Zajmiemy się opisem poszczególnych opcji:
1- 8 opcje oscylatorów.
1. Wybór generowanych przebiegów: Piła, prostokąt, sinus, losowy.
2. Wysokość dźwięku oscylatora
3. Precyzyjne strojenie
4. Szerokość pulsu
5. Dodawanie częstotliwości oscylatora z pierwszego
6. Miksowanie dwóch oscylatorów. Poziom środkowy to jednakowy plan dwóch oscylatorów. Przesuwanie w którąś stronę powoduje uwypuklenie jednego i ściszanie drugiego.
7. Ring Modulated, dodawanie modulacji "brzęczącej" do oscylatorów.
8. Synchronizacja faz między oscylatorami.
9 - 14 Sterowanie obwiednią
9. Czas narastania - ATT
10. Pierwsza faza opadania - DEC do poziomu Sustain
11. Regulacja długości czasu trwania
12. Ustalanie poziomu trwania (głośności)
13. Ustalanie długości opadania dźwięku aż do zaniku
14. Graficzne przedstawienie obwiedni
15 - 18 Opcje filtrów.
15. Wybór filtrów pasmowych
16. Filtr typu CUT
17. Filtr typu RES
18. Zwiększanie powoduje zmianę wartości rezonansu (wpływa na filtr RES)
19 - 22. LFO
19. wybór pracy częstotliwości LFO
20. Sposób sterowania LFO:
OSC - sterowanie oscylacyjnością dźwieku (zmianą wysokości)
CUT - sterowanie filtrem CUT
RES - sterowanie filtrem RES
PW - Sterowanie Szerokością pulsu
21. AMT - Amplituda modulacji (głębokość modulacji)
22. SPD - Szybkość zmian amplitudy
23-25 DIST - panel przesterowania
23. Schematy przesterowań
24. Wzmocnienie przesterowania
25. Pasmo przesterowania (zakres)



3x OSC.
Potrójny oscylator. Dźwięk generowany jest za pomocą trzech oscylatorów.
Generator ten pozwala na pracę polifoniczną (wielodźwiekowa)
Z uwagi iż występują w nim trzy jednakowe oscylatory dlatego opisze jeden.

[link widoczny dla zalogowanych]

1. Rozwijane menu
2. Speed Phase (SP) - Zmiana szybkości fazy dźwięku
3. Szybkość zmiany fazy stereo
4. Panorama (balans)
5. Zmiana wysokości
6. Precyzyjna zmiana wysokości
7. Wybór typu generowanej fali przez oscylator.
8. Odwracanie fazy generowanej fali
9. Głośność
10. Ustala tryb pracy trzeciego oscylatora

_________________________________________________________________________

CO JESZCZE DODAĆ - EFEKTY

Każdy generator może zostać wzbogacony różnymi efektami takimi jak: Reverb, delay, flanger.
W tym odcinku pokaże jak coś takiego zmajstrować. Zaznaczę na wstępie iż różnica brzmień po dodaniu efektów potrafi nieźle zaskoczyć.
Omówię w jaki sposób dodawać efekty.
Na początku zwróćmy uwagę na okno generatorów:

[link widoczny dla zalogowanych]

Zaznaczone czerwonym kwadracikiem pole to wybór odpowiedniego kanału FX do którego będzie kierowany dźwięk z naszego generatora. Wybieramy odpowiedni kanał najeżdżając myszką na liczbę, trzymając lewy klawisz przesuwamy w górę i w dół.

[link widoczny dla zalogowanych]

Jednocześnie zmieniając kanał FX zobaczyć możemy jak zmienia się w panelu FX. To jaśniejsze pole w czerwonym kwadraciku to aktywność danego FX.


Do każdego kanału FX możemy dodawać efekty. Każdy kanał FX ma 8 slotów na efekty.

[link widoczny dla zalogowanych]

Dodajemy efekty poprzez naciśnięcie rozwijanego menu obok każdego slotu. Wybieramy opcję SELECT i wybieramy efekt z listy efektów.
Listę możemy aktualizować o nowe efekty o czym później.

Po dodaniu efektu nasze okienko FX wyglądać będzie mniej więcej tak:

[link widoczny dla zalogowanych]

Klikając lewym klawiszem na efekt mozemy go wyłączyć, wówczas dioda widoczna z prawej strony przestanie świecić i świadczyć to będzie o tym iż sygnał nie przechodzi przez dany efekt.
Klikając prawym klawiszem na efekt uruchamiamy okienko konfiguracyjne naszego efektu, które wygląda mniej więcej tak. Pamiętać należy iż wygląd okienek będzie różny w zależności od dodanego efektu.

[link widoczny dla zalogowanych]

Widoczny w czerwonym kwadraciku to efekt typu MASTER. Pamiętać trzeba iż wszystko co dodane tutaj odnosi się do wszystkich generatorów użytych w naszym projekcie.

[link widoczny dla zalogowanych]

Zaznaczone czerwonymi kwadracikami opcje to efekty typu SEND.
Działa to w następujący sposób:

[link widoczny dla zalogowanych]

Gdy korzystamy często z efektu Delay lub Reverb na wielu kanałów to niema potrzeby dodawania wielu takich samych efektów do różnych kanałów. Możemy skorzystać z efektów typu SEND. Wystarczy dodać jakiś efekt (czerwony kwadracik 1 to jeden z czterech slotów efektów SEND). Jeśli chcemy aby ten efekt pracował z odpowiednim kanałem FX to musimy skierować dźwięk do efektów SEND. Odbywa się to poprzez wzmacnianie sygnału kierowanego do SEND. Czerwony kwadracik 2 ukazuje cztery pokrętła odpowiadające czterem kanałom SEND. Pokrętła te znajdują się na każdym kanale FX. Na przykładzie można to zrobić tak: Mamy kilka generatorów. Na pierwszy chcielibyśmy nałożyć flanger. Przypisujemy go do FX np. 5. Na drugi generator Phaser i przypisujemy go do FX 6. Ale wszystko chcielibyśmy poddać przez delay. Nie musimy dokladać delaya do kazdego FX. Wystarczy dodać delay do efektu typu SEND (wysyłka) na numerze 1. Wówczas na wcześniejszych FX'ach rozkręcamy pokrętło 1, które zwiększy amplitudę sygnału kierowanego do efektu SEND (1).



_____________________________________

EFEKTY DOSTĘPNE WE FRUITYLOOPS
WAŻNE! Pamiętaj. Pilnuj kolejności efektów w slotach na danym kanale. Jeśli np. zastosujesz jakiś limiter na masterze i zastosujesz np. jakiś wskaźnik wysterowania to pamiętaj iż musi być poniżej limitera bo jak nie będzie to będziesz widział poziom sygnału przed limiterem a nie już za.
Tyczy się to wszystkich efektów. Odpowiednie kolejkowanie w kanale daje różne efekty.

None - brak efektu



[link widoczny dla zalogowanych]

Buzz Effect Adapter - Urządzenie umożliwiające import efektów z BUZZA.

Niedostępny w starszych wersjach.
Używam efektów BUZZA dlatego iż jakość ich jest naprawdę rewelacyjna i większość efektów jest bezpłatna.
Dodajemy efekty do adaptera poprzez naciśnięcie klawisza SELECT MACHINE i wybraniu go z naszego dysku. Pliki z rozszerzeniem .DLL.


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity Big Clock - Dokładny zegar edycyjny pokazujący czas utworu, ilość taktów.
Nie jest to efekt audio a jedynie panel informacyjny, zaleca się ładowanie go do sekcji MASTER.


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity dB meter - wskaźnik wysterowania.
Dodanie go do sekcji Master spowoduje wyświetlanie poziomu całego utworu. Dodawanie do poszczególnych kanałów FX pokaże wysterowanie danych kanałów i przyporządkowanych im generatorów.


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity bass boost - Efekt podbijania niskich częstotliwości:

1. Freq - Regulacja częstotliwości do podbicia (zakres gdzie ustalona przez nas częstotliwość jest środkiem tego zakresu)
2 Amount - wzmocnienie podbicia


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity 7 band EQ - 7 pasmowy korektor (eqalizer)


[link widoczny dla zalogowanych]

Fruity balance - Prościutki moduł umożliwiający zmianę głośności i balansu.:

1. Balance - panorama (balans)
2. Volume - głośność


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity center - Wypośrodkowuje sampel w funkcji amplitudy, czyli wzdłuż osi y jednocześnie wypośrodkowywana jest faza. Efekt ten to odpowiednik funkcji CENTER DC w Panelu SAMPLERA. Jednak funkcji tamtej nie można poddać automatyzacji a ten efekt można poddawać procesom automatyzacji.


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity chorus - Efekt chóru.

1. Delay - opóźnienie w milisekundach do następnego głosu
2. Depth - głębokość zmian częstotliwości oscylacji w czasie funkcji DELAY.
3. Stereo - Ustala szerokość pasma stereo.
4-6. LFO Freq 1 - 3 - Modulacja częstotliwości LFO imitujących skład naszego chóru.
7-9. LFO Wave 1-3 - wybór fali generowanej przez LFO
10. Cross type - wybór filtra (LF-dolno przepustowy/HF-górno przepustowy)
11. Cross Cutoff - dolna częstotliwość częstotliwość odcięcia
12. Wet only - Włączenie spowoduje wyciszenie oryginalnego dźwięku i odtworzenie tylko samego efektu.


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity compressor

1. Threshold - poziom głośności sygnału wejściowego przed kompresją.
2. Ratio - Stopień kompresji. gdzie 1,0:1 to wartość minimalna, 30:1 wartośc maksymalna kompresji. Kompresja polega na skracaniu długości odtwarzania dźwięku.

3. Gain - Głośność kompresji na wyjściu.
4. Attack - czas narastania do osiągnięcia pełnej kompresji (ustalonej w RATIO)
5. Release - czas opadania (zmniejszania) kompresji do osiągnięcia sygnału normalnego.
6. Type - jeden z typów kompresji, miękkiej, ostrej, itp.


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity delay -Efekt pogłosu

1. Input -określa wzmocnienie głośności efektu - głośność powtarzanych dźwięków
2. Feedback - ilość powtórzeń
3. Cutoff - Filtr o charakterystyce FULL > LOW. Regulacja odcięcia wysokich tonów.
4. Tempo - Synchronizacja - tempo powtarzania. Wybór automatyczny to tempo naszego utworu.
5. Steps - czas powtarzania określony w krokach sequencera.
6. Mode - Typy delay'u: normal:
Mormal - powtarzanie normalne.
Inv. Stereo - Inversja Stereo - zamiana kanałów podczas powtarzania
Ping Pong - To ustawienie najlepiej się sprawdza gdy nasz sygnał wejściowy posiada panoramę inną od centralnej, wówczas następuje powtarzanie w kanałach na przemian. Lewy - prawy itp.


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity delay 2 - Druga generacja efektu Delay wzbogacona funkcjami nie dostępnymi w pierwszej wersji.

1. (PAN) - określa panoramę głośności efektu - głośność powtarzanych dźwięków

2. (VOL) - określa wzmocnienie głośności efektu - głośność powtarzanych dźwięków


3. FEEDBACK – ilość powtórzeń
4. VOL - Wzmocnienie zwiększające ilość powtórzeń
5. CUT - Filtr o charakterystyce FULL > LOW. Regulacja odcięcia wysokich tonów.
6. TIME - odległość między powtórzeniami. W przeciwieństwie do delay gdzie powtórzenia równały się liczbie ustalonych kroków tak tutaj możemy precyzyjnie regulować. Przy naciśnięciu prawym klawiszem myszy na tym pokrętle mamy możliwość wyboru predefiniowanych czasów w przyrównaniu do kroków.
7. OFS - regulacja płynnego opóźnienia między kanałami. Wartość środkowa to jednakowe opóźnienie kanałów. Przesunięcie w lewo powoduje dodanie czasu opóźnienia do lewego kanału w efekcie czego następuje odtworzenie prawego kanału i po dodanym czasie lewego kanału.
7. DRY VOLUME - głośność oryginalnego dźwięku w stosunku do samego efektu. Efekt podobny do WET ONLY w efekcie CHORUS



[link widoczny dla zalogowanych]

Fruity fast LP – prosty (szybki) filtr dolnoprzepustowy

1. Cutoff - częstotliwość odcięcia
2. Resonance - podbicie częstotliwości określonej w Cutoff


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity filter - filtr z większą ilością parametrów

Cutoff Freq - odcięcie wyższych częstotliwości
Resonance - podbicie częstotliwości określonej w Cutoff
Low pass - głośność w niższym paśmie
Band pass - głośność środkowego pasma
High pass - głośność w wysokim paśmie


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity flanger

1. Delay - opóźnienie efektu
2. Depth - głębokość modulowanych częstotliwości
3. Rate - szybkość zmiany częstotliwość określonej w hz
4. Phase - przesunięcie fazy
5. Damp - redukuje ilość wysokich częstotliwości w sygnale
6. Shape - typ fali użytej do modulacji LFO Sinus, trójkąt i pośrednie
7. Feed - siła z jaką dodawana jest modulowana częstotliwość
8,9. Invert Feedback / Invert Wet - odwracają siłę modulacji i sygnału Wet
Dry / Wet / Cross - to głośność sygnałów przed zmiksowaniem

10. Dry - oryginalny sygnał
11. Wet - to sygnał z efektem flanger
12. Cross - to sygnał z efektem flanger ale odwróconym kanałami stereo


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity formula controller - zawiera wzory matematyczne kontrolujące wartość kontrolera, pozwala również definiować nowe

np. klikając prawym klawiszem na Cutoff wybieracie [Link to controller]
a z Internal controller 'Formula ctrl'
Teraz Cutoff kontrolowany jest przez wartości powstające z wzoru w formula controller


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity free filter - jeszcze jeden filtr

Type - typ filtra :

low pass - dolno przepustowy
band pass - środkowo pasmowy
high pass - górno przepustowy
notch - płynnie korygujący pasma
low shelf - delikatnie wpływający na dolne pasmo
peaking EQ - delikatnie podbijający dolne i środkowe pasmo
high shelf - delikatnie wpływający na górne pasmo
Q - to rezonans
Gain - głośność sygnały na wyjściu


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity HTML NoteBook - dzięki HTML NoteBook można dodawać strony HTML do programu


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity LSD - to wirtualne urządzenie MIDI

Bank - Wybór banku ustawień midi (standardowo GM/GS)
Port - wybór portu midi do transmisji danych
Channels list - naciskając na numer kanału można wybrać instrument GM dla niego
Main volume - średnia głośność dla wszystkich instrumentów Fruity LSD
Device - urządzenie MIDI
Reverb - włącza/wyłącza pogłos dla wszystkich instrumentów
Chorus - włącza/wyłącza Chorus dla wszystkich instrumentów


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity mute 2 - ma tylko dwa parametry

1. Mute - kanał włączony/wyłączony
2. Channel - kanał nie słyszalny przy ustawieniu mute na on
L - lewy
L+R - oba
R - prawy


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity NoteBook - w notesie można zapisywać informacje o ile EDIT jest wciśnięty


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity parametric EQ - bardziej rozbudowany equalizer – korektor parametryczny gdzie możemy wpływać na szerokości pasm. Dość rozbudowany i wygodny w konfiguracji.

Band type - typ filtra (peaking, low shelf, high shelf itd)
Band level - głośność częstotliwości określonej przez Band Freq
Band Freq - zakres częstotliwości
Band width - szerokość zakresu częstotliwości
Main level - główny poziom głośności częstotliwości


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity Peak Controller - podobnie jak formula controller jest kontrolerem wpływającym na wartości innych
I podobnie jak w formula controller przypisuje się go do kontrolera
np. Na pierwszym kanale gra jakiś instrument, a na drugim sampla lub loop
Teraz zaznaczając drugi kanał przypisujecie mu nr FX
W oknie Effect na ścieżce o tym samym numerze włączacie Fruity Peak Controller
Teraz wystarczy wybrać jakiś kontroler w kanale pierwszym np. głośność, prawym klawiszem wybrać opcję menu
[Link to controller]
W Internal controller wybrać Peak

Teraz głośność na kanale pierwszym jest kontrolowana przez głośność dźwięków z kanału drugiego
W Internal controller są 3 typy przypisania
LFO - wysyła wartości z generatora LFO
Peak - bazuje na aktualnej głośności w kanale do którego został przypisany Fruity Peak Controller
Peak+LFO - wysyła wartość będącą średnią wartości LFO i Peak

PEAK:

Base wheel (BASE) - przypisuje bazową wartość
Volume wheel (VOL) - określa wartość która będzie dodawana do wartości bazowej
Tension (TNS) - to odchylenie fali lfo
Decay wheel (DEC) - prędkość opadania wartości z VOL do BASE w każdym dźwięku

LFO :

LFO Shape - wybór fali używanej do modulacji wartości (ostatnie to przypadkowy szum)
Base wheel (BASE) - przypisuje bazową wartość
Volume wheel (VOL) - określa wartość która będzie dodawana do wartości bazowej
Tension (TNS) - to odchylenie fali lfo
Speed wheel (SPD) - prędkość modulacji LFO
Phase wheel (PHS) - tu można określić od którego fragmentu zacznie się fala

inne:

Ramp switch - kiedy jest włączone eliminuje trzaski przy szybszych ustawieniach
Mute switch - kiedy jest włączone dźwięki grane na kanale przypisanym do efektu są wyciszone
Fruity phase inverter - kiedy nie jest ustawione na off, odwraca fazę na lewym/prawym kanale


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity phaser - tworzy efekt phaser dla kanału

1. Sweep Frequency - prędkość modulacji flo
2,3. Min i max depth - to minimalna i maksymalna wartość jaką może osiągnąć faza
4. Frequency range - (large)pozwala na wybranie w Sweep Frequency dłuższych wartości
5. Stereo - rozproszenie fazy w stereo
6. Stages - okres fazy
im większa wartość, tym dźwięk jest bardziej agresywny, wymowny
7. Feedback - to głośność przesuniętej fazy
8. Dry-Wet - poziom między suchym sygnałem a sygnałem zawierającym efekt
9. Out-gain - głośność sygnały na wyjściu


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity reeverb - tworzy dla kanału pogłos

1. Low Cut - odcięcie wyższych częstotliwości
2. High Cut - odcięcie niższych częstotliwości
3. Predelay - opóźnienie pogłosu względem oryginalnego sygnału
4. Room Size - symuluje rozmiar pomieszczenia w którym słyszany jest dźwięk
5. Diffusion - rozproszenie się fal odbijających się od wirtualnych ścian
6. Color - określa typ pomieszczenia
7. Decay - długość pogłosu
8. High Damping - bramka szumów pozwala usunąć wyższe częstotliwości
9. Dry - głośność oryginalnego sygnału
10. Reverb - głośność sygnału z efektem reverb


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity Scratcher - wirtualny gramofon

4 parametry [Smooth] - pozwalają na zmianę reakcji skreczowanej sampli na taki sam ruch
[Pan i Vol] - to panorama i głośność
Dioda [Hold] - jest włączona kiedy ręka przytrzymuje płytę
[Mute] - wycisza dźwięk
[SPD] - prędkość odtwarzania płyty przy ustawieniu [transport] na Forward/Reverse
[ACC] - to czas do całkowitego zatrzymania się płyty od momentu jej puszczenia (Hold=off) lub zatrzymania (transport na Pause)
[SEN] - czułość gramofonu na ruch (im większa wartość tym płyta przesuwa się szybciej)
Przytrzymując klawiszem podgląd sampli lub płytę można przesuwać samplę jak w gramofonie
Ale [Edit event] wybiera się tylko na płycie


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity send - służy do wysyłania sygnału ze ścieżek [FX Tracks] do ścieżek [FX Send Tracks]

[Num] - to numer ścieżki FX Send Tracks 1-4
[Pan] - panorama
[Vol] - głośność
[Dry: Vol] - to głośność oryginalnego sygnału


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity Spectroman - pokazuje spektrum częstotliwość sygnału

[Output mode] - tryb wyświetlania
[Stereo] - kiedy jest włączone pokazywany jest sygnał obu kanałów
[Peak] - zaznacza wierzchołki spektrum
[Amp] - steruje pionową skalą wyświetlania
[Scale] - poziomą


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity stereo enhancer

Stereo Separation wheel (STEREO SEP) - ten parametr dodaje/odejmuje rozdzielenie sygnału w panoramie
[PRE i POST] - to tryby przesunięcia fazy

Invert:

[NONE, LEFTi RIGHT] - to kanał stereo do odwrócenia fazy
Panning wheel (PAN) - panorama na wyjściu
Volume wheel (VOL) - głośność na wyjściu


[link widoczny dla zalogowanych]
Fruity Wrapper
Dzięki temu modułowi możemy dodawać efekty zgodne z VST i DX


_____________________________________________________

JAK DODAWAĆ INNE PLUGINY (INSTRUMENTY, EFEKTY)

Zazwyczaj efekty są w postaci instalek. Jednak zdarzyć się może iż bedą w postaci plików z rozszerzeniem DLL. Wówczas należy je przekopiować do katalogu gdzie FruityLoops domyślnie odwołuje się do Efektów.
Wówczas należy sprawdzić gdzie znajduje się taki katalog. oczywiście ten katalog możemy sami sobie ustawić.
Należy w OPTIONS wybrać FILE SETTINGS
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciu w czerwonym kwadraciku jest ustawiony katalog gdzie Fruity ma szukać efektów.
Jeśli już dodamy nowe pluginy wówczas należy odświeżyć listę efektów we Fruity tak aby móc je dodać do utworu.
Wówczas:
[link widoczny dla zalogowanych]
Należy postępować tak samo jak z dodawaniem normalnego efektu z listy jednak trzeba kliknąć MORE (więcej)
[link widoczny dla zalogowanych]
Pojawi się takie okienko., Klawisz REFRESH powoduje odświeżenie listy efektów które zostały nowo instalowane i chcemy je dodać. (4)
1. oznacza że klawisz nie jest dodany do Menu efektów
2. Kolorem czerwonym zaznaczane są efekty świeżo znalezione
3. F oznacza dodanie go do Menu efektów we Fruity.
Mowa tutaj o MENU dostępnym w rozwijanym Menu w FX panelu - Poniżej na obrazku
Przy dodawaniu instrumentów panuje analogia. Wówczas dajemy Insert Channel a następnie more.
[link widoczny dla zalogowanych]


__________________________________________________________

PRESETY - co to takiego?

Preset - Predefiniowane ustawienie jakiegoś instrumentu lub efektu zmieniające brzmienie poprzez zmianę jakichś parametrów.
Pokażę Wam kilka bajerów gdzie można załadować inny preset do różnych instrumentów. Zajmiemy się TS 404 3X OSC
Gdy już dodamy nasz instrument, powiedzmy, że będzie to 3X OSC. Wówczas ustawiamy go jako aktywnego, tzn. zielona dioda obok nazwy zaświecona.
Spójrzmy zatem na nasz Browser.
[link widoczny dla zalogowanych]
Zaznaczone czerwonek kwadracikiem katalog to katal


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum http://hiphopepicentrum.fora.pl Strona Główna -> Oldskul / Artykuły Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin